PUBLIKACIJOS

Kovojame su stresu: ką gali padaryti darbuotojai ir jų vadovai

Stresas darbovietėje jau kurį laiką yra opus klausimas tiek ir darbuotojams, tiek ir jų vadovams. Dėl streso pablogėjus darbuotojo sveikatai, dalį jo darbų gali tekti perimti kitiems kolegoms. Padidėjęs darbo krūvis, savo ruožtu, gali sąlygoti dažnesnes klaidas, nelaimingus atsitikimus, bereikalingą išteklių eikvojimą, sukelti įtampą tarp darbuotojų. Visa tai sukelia papildomą stresą, mažėja pasitenkinimas darbu, darbuotojų įsipareigojimas kompanijai ir darbuotojai pradeda svarstyti apie galimybes išeiti iš kompanijos. Kompanijai tenka skirti daugiau lėšų naujų darbuotojų atrankai, darbuotojų mokymams, galiausiai padidėja kompanijos išlaidos...

Ar yra galimybių pabėgti iš šio užburto rato ir veiksmingai suvaldyti sunkiai apčiuopiamą, bet neabejotinai didelę įtaką bendram kompanijos gyvavimui turintį reiškinį – stresą? Mes sakome tvirtą TAIP ir pristatome vieno žymiausių šios srities tyrėjų – dr. Kenneth M. Nowack patarimus, kaip sėkmingai kovoti su stresu darbe. 

Pažvelkime, kokių priemonių kovai su stresu gali imtis organizacija žvelgiant iš skirtingų perspektyvų: pačių darbuotojų ir darbdavių.

Streso mažinimas – ką gali padaryti darbuotojai?

Be abejo, nėra vieno stebuklingo spendimo, kuris visiems žmonėms padėtų įveikti stresą. Kiekvienas turi atrasti sau labiausiai tinkantį ir priimtiną būdą:

  • Nustatykite, kas jums iš tiesų teikia pasitenkinimą. Kokia veikla jums yra itin patraukli? Pasistenkite tam atrasti laiko ir įtraukite šią veiklą į savo dienotvarkę.
  • Pasistenkite išlaikyti savo gyvenime pusiausvyrą. Susiplanuokite savo darbus. Jei aplinkybės susiklosto taip, kad jūsų gyvenimas laikinai išmušamas iš pusiausvyros – pripažinkite šį faktą, tačiau įsipareigokite sau tam tikru vėlesniu momentu ateityje perdėlioti savo prioritetus ir iš naujo atstatyti pusiausvyrą.
  • Nuolat, kiekvieną dieną stenkitės praktikuoti teigiamus gyvenimo būdo ir sveikatos įpročius: reguliariai mankštinkitės, gerai maitinkitės, medituokite, atsipalaiduokite, pakankamai išsimiegokite, palaikykite ryšius su jums artimais žmonėmis.
  • Stenkitės net ir į sudėtingas situacijas žvelgti su šypsena. Susiraskite pozityvių žmonių, kurie jus prajuokintų. Vertinkite ir branginkite tokius santykius.
  • Supraskite, kada jums bloga situacija įgrįsta. Suvokite, kad jūs turite pasirinkimo galimybių. Stenkitės išlaikyti vilties ir perspektyvos jausmą. Nepaneigdami neigiamos situacijos tikroviškumo, stenkitės joje įžvelgti teigiamą iššūkį arba vertę.
  • Savo dieną paįvairinkite trumpais pratimais, padedančiais sumažinti nestiprų stresą (pasirąžykite, susikoncentruokite ties savo kvėpavimu, giliai įkvėpkite, trumpam pasivaikščiokite, išbandykite kokią nors jogos pozą, tinkamu metu paskambinkite draugui ir šnektelkite ne su darbu susijusia tema). Pietaudami skirkite laiko atsipalaidavimui.
  • Su nemaloniais santykiais susitvarkykite tokiu būdu, kuris jums geriausias. Pripažinkite, kad dalis su tarpasmeniniais santykiais susijusio streso yra neišvengiama. Žinokite, kada kalbėti, kada prašyti pagalbos ar patarimo, o kada atkakliai išreikšti savo nuomonę.
  • „Praretinkite“ savo stresorius. Daugelis mūsų gali kuo puikiausiai susitvarkyti su tam tikru kiekiu streso. Problema tame, kad mes ne visada leidžiama sau pilnai atsigauti nuo vieno stresoriaus, kai mus jau užpuola kitas. Jei tik yra galimybė, leiskite sau atgauti jėgas prieš visa galva nerdami į naują, potencialiai stresinę situaciją.
  • Pasistenkite atostogauti nepasiimdami kartu su savimi darbo.  Atostogos – tai galimybė jums atgauti savo jėgas, atsipalaiduoti tiek protiškai, tiek fiziškai. Taip pat susiplanuokite trumpas mini-atostogas, kurių metu galėtumėte pasilsėti ir įdomiai praleisti laiką.

Kaip su stresu darbe gali kovoti darbdaviai?

Iš tiesų, darbdaviai gali padaryti pakankamai daug savo darbuotojų patiriamo streso sumažinimui. Be abejo, yra tam tikrų nuo kultūros, ekonominės situacijos, rinkos, kurioje dirbama, ypatumų priklausančių apribojimų ir daugybė kitų veiksnių. Tačiau nepaisant to, pateikiame jums keletą bendrųjų rekomendacijų, kaip galima padėti sumažinti darbuotojų patiriamą stresą:

  • Investuokite į talentų valdymą. Organizacijos vadovams siųskite žinią, jog blogas elgesys yra nepriimtinas. Skatinkite ir apdovanokite pozityvią, „sveiką“ vadovavimo praktiką.
  • Dosniai dalinkitės informacija. Net esant nepalankioms aplinkybėms, darbuotojai nori žinoti, kas vyksta. Taip, žmonės niurzgės ir skųsis išgirdę blogas naujienas. Tačiau tai iš tolo neprilygsta tam apmaudui, kuris kyla pajutus, jog žmogus buvo laikomas nežinioje. Komunikacijos nebus per daug!
  • Valdykite pokyčių tempą. Kiek tai įmanoma, po esminio pokyčio leiskite žmonėms atsikvėpti. Suteikite jiems galimybę atgauti jėgas prieš prasidedant naujam pokyčiui.
  • Kurkite atvirumo ir sąžiningumo klimatą. Užtikrinkite, kad žmonės galėtų saugiai išreikšti savo nuomones. Pasakykite viską taip, kaip yra. Užtikrinkite, kad žmonės, išsakę savo nuomonę, nebijotų, jog prieš juos bus imtasi atsakomųjų veiksmų.
  • Pasiekite tinkamą asmens-darbo atitikimą. Nukreipkite darbuotojus atlikti tuos darbus, su kuriais jie sėkmingai susitvarkytų ir kuriuos noriai atliktų. Paprastai produktyvūs darbuotojai yra ir laimingiausi (turime jus nuvilti, tačiau atvirkštinė taisyklė – jog laimingi darbuotojai yra produktyvus – tėra pasenęs mitas). Duokite žmonėms darbo, kuris jiems būtų iššūkis, tačiau kuris tuo pačiu užtikrintų ir sėkmę.
  • Pasiūlykite darbuotojams paslaugų, kuriomis galėtų pasinaudoti jie patys ir jų šeimos. Sveikatingumo programos, sporto klubai, vaikų priežiūros centrai bei panašios paslaugos daug reiškia, ypač kai darbuotojai skatinami jomis naudotis ir dėl to nėra jokios gėdos.
  • Įdiekite „šeimai palankią“ politiką. Išlaikykite pusiausvyrą tarp trumpalaikių su produktyvumu susijusių išlaidų ir ilgalaikių investicijų į žmones. Lankstaus darbo laiko ir motinystės/tėvystės politika gali padėti darbuotojams suvaldyti stresą darbe ir namie. Tegu darbuotojai žino, kad naudotis šiomis paslaugomis yra gerai. Turėkite šią politiką ne tik surašytą formaliai, bet ir neformaliai skatinkite ja naudotis.
  • Taikykite „atsakomąsias priemones prieš nuovargį“ ir taip užtikrinkite, kad darbuotojų nuovargis nesąlygotų nelaimingų atsitikimų ar sužeidimų. Peržiūrėkite ir kontroliuokite darbo valandas, slenkančius grafikus, darbo bei kelionių tvarkaraščius.

Ir nepamirškite, jei pajutote, kad nepaisant visų jūsų pastangų stresas įveikia jus ar jūsų darbuotojus, nebijokite kreiptis pagalbos į profesionalus. Konsultantai bei fasilitatoriai gali Jums padėti geriau pažinti savo reagavimo į stresą būdą ir atrasti būdus sėkmingai jį įveikti. Į pagalbą galima pasitelkti ir profesionalius vertinimo įrankius, pavyzdžiui, paties dr. K.M. Nowack sukurtą StressScan įrankį, kuris paremtas daugiau nei 20 metų atliekamais streso srities moksliniais tyrinėjimais ir padeda greitai ir aiškiai nustatyti, kokiose gyvenimo srityse asmuo patiria sunkumų, taip pat įvertinti pagrindinius jo gyvenimo būdo įpročius, keliančius riziką jo sveikatai arba padedančius apsisaugoti nuo neigiamo streso poveikio.

Plačiau apie StressScan įrankį galite skaityti čia.

 

© 2006-2015 "International People Management". Visos teisės saugomos.
Valdymo sistema JustPageIT | Sukūrė e-sense